SPICE modelinin amacı farklı yazılım süreç değerlendirme model ve yöntemleri için ortak bir ana prensip sağlamaktır. Böylece değerlendirmelerin sonuçlarının ortak bir bağlamda rapor edilmesi sağlanır.
Referans model iyi yazılım mühendisliği için gerekli olan temel hedefleri üst seviyede tarif eder ve yazılımı elde etme, sağlama, geliştirme, işletme, tekamül ettirme ve destek yeterliliği oluşturmayı isteyen her yazılım kuruluşuna uygulanır. Model, belirli bir kuruluş yapısı, yönetim felsefesi, yazılım yaşam döngüsü modeli, yazılım teknolojisi ya da geliştirme metodolojisini temel almaz. Bu referans modelin mimarisi, süreçleri yazılım personelinin yazılım süreçleri yönetiminin sürekli iyileştirmesi için anlaması ve kullanmasına yardımcı olacak şekilde düzenler.
SPICE Standart Hakkında
-
Süreç Yeterlilik Seviyeleri
0 – Eksik düzey (incomplete)1 – Yapılan düzey (performed)2 – Yönetilen düzey (managed)
3 – Kurumsallaşmış düzey (established)
4 – Kestirilebilen, ölçülen düzey (predictable)
5 – Sürekli iyileşen düzey (optimizing)
-
Değerlendirilen Süreç Grupları
Kategori Süreç Grupları Amaç TEMEL Yaşam Döngüsü Süreçleri Satınalma süreç grubu (Acquisition Process Group-ACQ) Bu grup, müşterinin bir ürün ya da bir servis satınalmak amacıyla yürüttüğü süreçleri(faaliyetleri) tanımlar. Tedarik süreç grubu (Supply Process Group-SPL) Bu grup, satıcının ya da bayinin bir ürün ya da servisi tedarik edip, bunu müşteriye ulaştırma aşamalarında yaşanan süreçleri tanımlar. Mühendislik süreç grubu (Engineering Process Group-ENG) Bu grup, müşterinin üründe görmek istediği gereksinimleri tespit etmek ve yönetmek, bunu ayrıntılı bir şekilde tanımlayıp geliştirmek, ve yazılım ürünü ile ürün-sistem ilişkisinin devamını sağlamak amacıyla yürütülen faaliyetleri tanımlar. Operasyonel süreç grubu (Operation Process Group-OPE) Bu grup, ürün ya da servisin doğru bir şekilde kullanılması amacıyla yürütülen süreçleri tanımlar. DESTEKLEYİCİ Yaşam Döngüsü Süreçleri Destek süreç grubu (Support Process Group-SUP) Bu grup, bir yazılım projesinin bütününü oluşturan, ve projenin başarı ve kalitesine katkıda bulunan farklı süreçlerin birbirlerine nasıl destek vereceğini tanımlayan süreçlerden oluşur. Bir destek süreci gerekirse başka bir süreç tarafından yönetilip işletilebilir. KURUMSAL Yaşam Döngüsü Süreçleri Proje yönetim süreç grubu (Management Process Group-MAN) Bu grup, herhangi bir yazılım projesini ya da projenin belirli bir sürecini yöneten herhangi biri tarafından kullanılabilecek uygulamaları içeren süreçlerden oluşur. Süreç geliştirme süreç grubu (Process Improvement Process Group-PIM) Bu grup, kurumsal bir birim içinde kullanılan süreçlerin tanımlanması, hayata geçirilmesi, denetlenmesi ve geliştirilmesi amacıyla yürütülen süreçlerden oluşur. Kaynak ve altyapı süreç grubu (Resource and Infrastructure Process Group-RIN) Bu grup, kurumsal bir birim tarafından yürütülen herhangi bir sürec için yeteri kadar insan kaynağının sağlanması ve gerekli altyapının oluşturulması amacıyla gerçekleştirilen faaliyetlerden oluşur. Tekrar kullanım süreç grubu (Reuse Process Group-REU) Bu grup, kurumların yeniden kullanım programları dahilinde tekrar kullanım seçeneklerinden sistemli bir şekilde faydalanma amacıyla yürütlen süreçlerden oluşur. -
Değerlendirilen Süreçler
-
TEMEL Yaşam Döngüsü Süreçleri Satınalma Süreç Grubu (ACQ) ACQ.1 Kazanç hazırlama ACQ.2 Tedarikçi Seçimi ACQ.3 Sözleşme Anlaşması ACQ.4 Tedarikçi İzleme ACQ.5 Müşteri Kabulü ACQ.11 Teknik gereklilikler ACQ.12 Yasal ve idari gereklilikler ACQ.13 Proje gereklilikleri ACQ.14 Teklifler için İstek ACQ.15 Tedarikçi özellikleri Tedarik Süreç Grubu (SPL) SPL.1 Tedarikçi ihalesi SPL.2 Ürünün piyasaya çıkması SPL.3 Ürün kabul desteği Mühendislik Süreç Grubu (ENG) ENG.1 Gerekliliklerin sağlanması ENG.2 Sistem gereklilikleri analizi ENG.3 Sistem mimari tasarımı ENG.4 Yazılım gereklilikleri analizi ENG.5 Yazılım tasarımı ENG.6 Yazılım kurulumu ENG.7 Yazılım entegrasyonu ENG.8 Yazılım testi ENG.9 Sistem entegrasyonu ENG.10 Sistem testi ENG.11 Yazılım kurulumu ENG.12 Yazılım ve sistem bakımı Operasyonel Süreci Grubu (OPE) OPE.1 İşletimsel kullanım OPE.2 Müşteri desteği DESTEKLEYİCİ Yaşam Döngüsü Süreçleri Destek Süreç Grubu (DSG) DSG.1 Kalite güvencesi DSG.2 Doğrulama DSG.3 Onaylama DSG.4 Ortak Değerlendirme DSG.5 Denetleme DSG.6 Ürün değerlendirme DSG.7 Belgeleme DSG.8 Yapılandırma yönetimi DSG.9 Problem çözüm yönetimi DSG.10 Değişim isteği yönetimi KURUMSAL Yaşam Döngüsü Süreçleri Yönetim Süreci Grubu (MAN) MAN.1 Organizasyonel düzenleme MAN.2 Organizasyonel işletme MAN.3 Proje yönetimi MAN.4 Kalite yönetimi MAN.5 Risk yönetimi MAN.6 Ölçüm Süreç Geliştirme Süreç Grubu (PIM) PIM.1 Süreç kurulumu PIM.2 Süreç değerlendirmesi PIM.3 Süreç geliştirme Kaynak ve Altyapı Süreci Grubu (RIN) RIN.1 İnsan Kaynakları Yönetimi RIN.2 Eğitim RIN.3 Bilgi Yönetimi RIN.4 Altyapı Yeniden kullanım Süreci Grubu (REU) REU.1 Varlık yönetimi REU.2 Yeniden kullanım program işletmesi REU.3 Alan mühendisliği kaynak :TSE
Geri bildirim: TSE (Türk Standartları Enstitüsü) Bilişim Standartları Nelerdir | Faruk Çalıkuşu